Mar 13, 2007

demam... rindu...

'Papa ga inai to sabisyi ne (Kalau papa tak ada sunyikan)' ucap Faris sambil merebahkan kepalanya ke riba saya.
'Yappari, Faris wa mama to papa ga ii, san ninn ga iru toki wa tanosyi...' Faris cuba melahirkan rasa gembiranya bila kami bertiga ada bersama.

Pip, pip, pip... bunyi jangka suhu, saya segera mengambilnya dari bawah ketiak Faris.
Bacaannya 39.85 deg. C.

'Mama, kyou wa nan nithi (Mama, hari ni berapa haribulan)? tanya Faris sambil memerhatikan kalender di dinding.

'Dua belas Mac' jawab saya ringkas cuba menyembunyikan kebimbangan pada demamnya yang masih tidak kebah dari malam tadi.
'Faris ada pesan apa-apa kepada papa ke?' tambah saya lagi.

'Aru yo... ippai yuki motte kaetekitene te (Ada... suruh papa bawa balik salji banyak2)' jawabnya yang masih belum berganjat dari riba saya.

Saya tersenyum mendengar jawapannya yang serious.
Rupa-rupanya kenangan musim sejuk di Yamagata masih segar dalam ingatan Faris walaupun sudah genap 2 tahun kami meninggalkannya.
tak sabar nak mengelongsor
yuki matsuri (snow festival) di Yonezawa
tekun membuat yuki daruma (snowman)

kenangan paling indah... fuyu 2005


'Asita wa nan nithi (Esok berapa haribulan)?' tanyanya lagi.

Sabar ajelah melayan budak yang tengah demam panas ni... saya tahu Faris sedang membilang hari menunggu papanya pulang.