Nov 16, 2007

Ragam anak

Mou Natsumi-chan to naka yoku sinai... (Tak nak kawan dengan Natsumi-chan lagi)’ kata Faris memuncungkan mulut.

‘Eeee kenapa ni?’ tanya saya.

Boku ni misete to ittakedo misetekurenaino (Tunjuklah pada saya, dia tak nak tunjuk).’ kata Faris masih dengan muka tak puas hati.

‘Faris nak tengok apa?’ tanya saya pula.

Dakara...misetekurenai kara wakaranaino! (Dia tak tunjuk, manalah Faris tahu!).’ jawab Faris separuh benggang.
Dalam hati ye tak ye jugak soalan saya tak logik.

‘Faris boleh minta lain kali, tentu dia tunjukkan.’ saya cuba memberi cadangan.

Boku ha, mou isyouni asobanai to itta (Faris dah cakap tak nak kawan dengan dia lagi).’ balas Faris.

‘Laaa... kenapa Faris cakap macam tu, tak baik cakap kat orang perempuan macam tu tau. Faris kenalah pandai ambik hati Natsumi-chan. Lelaki kena sabar lebih dari perempuan tau. Tentu ada sebab dia tak nak tunjuk benda tu pada Faris.
Dah malam nanti mama nak Faris bincang benda ni dengan papa’. terang saya panjang lebar, tak bersetuju dengan cara Faris.

Mou sono hanasi osyimaini sitai...(Faris tak nak ingat lagi benda ni).’ katanya menutup cerita. ‘Mama berapa hari lagi kita nak balik Malaysia?’ sambungnya lagi. Saya lihat lebar senyumnya.

Budak ni...lain yang kita cakap, ke lain pula fikiran dia.
Begitulah Faris. Dia tidak suka memikir atau mengingat sesuatu yang tidak mengembirakannya, akan segera dialih pada perkara lain.