Jul 8, 2008

Bunyi-bunyi aneh

Lama saya menyepi. Kebelakangan ini terlalu banyak perkara yang tidak di duga berlaku.

Rumah yang lama ditinggalkan terasa pelik (2 thn rumah kami dibiarkan kosong). Kedengaran bunyi-bunyi aneh dari rumah jiran-jiran sebelah kiri dan kanan. Bunyi budak bermain guli, budak berlari-lari, pintu dibuka ditutup dan dinding diketuk-ketuk. Bunyi apakah itu saya tertanya sendiri.
Memberanikan diri bertanya kepada jiran untuk mendapat kepastian tetapi kata jiran bukan bunyi dari rumah mereka. Perasaan takut menyelubungi diri, membuatkan perasaan saya terganggu. Tambahan lagi di rumah hanya tinggal kami berdua.

Mereka yang arif dalam ilmu agama memberitahu, bumi ini dikongsi oleh segala macam mahluk ciptaanNya. Apa yang saya dengari itu datangnya dari kehidupan mahluk Allah yang baik-baik belaka. Mahluk ini juga punya kehidupan mereka sendiri.

Kejadian ini membuatkan saya semakin mengagungi akan kebesaran dan kekuasaan Ilahi. Alhamdulillah kini perasaan saya kembali tenang.

Ya Allah hanya kepadaMu tempat kami berlindung dan meminta pertolongan. Lindungilah kami, ya Allah.