Aug 8, 2008

10th anniversary

080808 tarikh istimewa dalam hidup kami. Hari kami diijabkabul.
Setiap kali datang hari ini, pasti saya akan teringat pada satu kisah silam. Membuatkan saya rasa terharu dan sentiasa bersyukur.


Pepatah ada mengatakan 'Bumi mana yang tidak di timpa hujan' dan 'Laut mana yang tidak bergelora'. Begitu juga dengan perkahwinan kami. Kami pernah diuji.

Suatu ketika dulu...tangan saya mengeletar, dada berdenyut kencang dan perasaan sentiasa celaru. Saya keliru dengan perasaan sendiri. Tengok muka hubby timbul rasa benci ya amat sangat. Satu perasaan yang susah untuk digambarkan. Kami selalu bergaduh pada perkara yang tidak sepatutnya dijadikan punca perbalahan.
Kami berjumpa dengan beberapa orang doktor pakar tetapi jawapan yang sama kami terima. Saya disahkan tidak mempunyai sebarang masalah atau penyakit, cuma kata doktor saya mungkin mengalami stress kerana perubahan persekitaran (ketika itu saya baru memulakan hidup di M'sia).

Mak ayah mencadangkan kami berubat kampung. Kalau ikutkan saya, memang tidak ingin pergi berjumpa bomoh. Susah untuk saya percaya pada tok bomoh, perkara yang tidak masuk dek akal fikiran saya. Hubby, ma, abah dan mak lah yang bersusah payah membawa saya berubat ke sana-sini. Beberapa orang bomoh memberitahu perkara yang sama. Kata tok bomoh, si pulan tu nak kat hang sebab tu hang benci kat suami...

Walaupun 10 tahun telah berlalu, semua kenangan itu masih segar dalam ingatan saya. Pengalaman silam yang ingin di kongsi, mungkin boleh di jadikan iktibar.
Sekiranya terasa sesuatu yang aneh dalam rumahtangga, cepat-cepatlah cari punca dan teruskan ikhtiar. Jangan sekali-kali berputus asa.
Seelok-eloknya sebelum tidur pagarlah diri dengan ayat-ayat suci al-quran. Amalkan membaca ayat kursi, surah al-fatihah di ikuti dengan bacaan 3 kul dan di tutup dengan al-fatihah. Lebih elok jika berwuduk dulu sebelum tidur.

Harus di ingat, sesuatu perkara berlaku hanya dengan izin Allah. Kita sakit dengan izin Allah dan kita sembuh juga dengan izinNya. Hanya kepadaNya tempat kita mengadu dan meminta pertolongan. Yakinilah kita tidak akan diuji dengan sesuatu tidak mampu kita hadapi.

Saya bersyukur mendapat suami yang sangat penyabar dan penyayang. Kasih sayang hubby tidak pernah pudar. Ujian itu semakin merapatkan hubungan kami suami-isteri. Inilah hikmah atas dugaan yang berlaku. Semoga rumahtangga kami akan kekal bahagia ke akhir hayat.