Mar 8, 2005

Suatu realiti

Suatu waktu dahulu sudah menjadi rutin 1 @ 2 x dlm seminggu..sesampai di lab. Prof. akan memanggil saya utk minum kopi bersama. Haruman buraku (black coffee = kopi tanpa gula) Prof. memang menyegarkan mata di kala mengantuk. Tapi itu cerita 5 thn lepas.
Mac 2002 saya kembali lagi ke bumi sakura. Kesibukan tugas menghalang saya menikmati kelazatan black coffee dari Prof. Baru-baru ini selepas selesai viva Prof mempelawa saya minum bersama. Prof. mengucapkan tahniah diatas hasil kerja saya. "Yoku yattane (good job)" berkali-kali Prof. mengulanginya. Kata-kata Prof. kekadang membuatkan saya sebak bila mengenangkan kepayahan belajar di peringkat Permanent Head Disease ini. Tak semua org dapat merealisasikan 'gol' penamat pengajiaan ini. Seorang dari sempai (senior) senegara saya telah drop out setelah 5 thn mencuba.. terlalu banyak aspek yg menpengaruhi seseorang itu utk mampu menghabiskan study mereka atau tidak.
Seperti biasa topik-topik perbualan kami beralih dari satu tajuk ke tajuk yg lain.
Antara isi kandungan perbualan kami yg masih melekat di fikiran saya sehingga ke hari ini ialah... mare kei (kaum melayu) dan cyugoku kei (kaum cina) no hanasi (cerita).
Begini...
Prof. mengimbas kembali kesungguhannya menyuruh saya menyambung pelajaran sekiranya ada peluang. Masih saya ingat kata-kata Prof. suatu waktu dulu, lebih kurang begini bunyinya.. "Tidak mustahil suatu hari nanti malaysia akan di terajui oleh golongan minoriti (chinese) jika golongan majoritinya (malay) tidak berusaha menguasai bidang-bidang tertentu."
Baru-baru ini beliau secara ikhlas memberikan komennya tentang overall performance pencapaian akademik pelajar-pelajar melayu berbanding pelajar cina dari M'sia di peringkat undergraduate (sarjana muda). Dimana kebanyakan pelajar melayu yg ditaja oleh kerajaan manakala pelajar cina pula rata-rata adalah pelajar persendirian (private student). Pencapaian akedamik pelajar cina adalah jauh lebih cemerlang berbanding pelajar melayu walaupun mereka kekurangan dari segi kewangan. Pelajar cina kuat berusaha manakala pelajar melayu hanya cukup-cukup makan. Jarang diantara pelajar melayu yg bersemangat ingin menyambungkan pelajaran sehingga ke peringkat yg lebih tinggi seperti master atau Ph.D... satu persatu tutur kata Prof. saya dengar dengan teliti sambil didada berdegup kencang menerima komen yg agak menguris hati. Tapi apakan daya saya... kerana itu adalah realiti. Niat Prof. ikhlas ingin menyampaikan maklumat ini kpd saya dan saya tahu penilaian yg sama dibuat oleh sensei-sensei (pensyarah-pensyarah) di univ. lain di Jepun. Pandangan yg sama juga pernah diutarakan oleh seorg lagi Prof. dari Hiroshima univ. sewaktu kami menghadiri conference di Hamburg, Germany tahun lalu.
Jika dulu isu pencapaian kaum melayu dan cina sering diperkatakan oleh Tun Dr. Mahathir.. nahh sekarang org luar pula membuat penilaian yg sama.
Persoalannya... KENAPA ? Kepayahan hidup di negara asing, perbezaan budaya, masalah bahasa, dll.. adakah itu alasan yg kukuh utk saya keutarakan kpd Prof. ? .. saya rasa tidak... kerana itu adalah lumrah cabaran belajar di luar negara. Semua ryugakusei (foriengner students) melaluinya. Utk belajar di luar negara kekuatan diri perlu kita miliki. Kerajaan menyediakan condition yg terbaik utk kita dari segi kewangan dll.. hanya tinggal usaha dan sikap yg akan membezakan setakat mana pencapaian kita.
Apa yg mampu saya lakukan utk mengubah tanggapan negatif itu terhadap kaum melayu kita..! Mungkin bukan dgn penjelasan kata-kata tetapi... mungkin dgn attitude dan pegangan hidup yang saya bawa, insyallah suatu hari tanggapan itu akan berubah. Saya seorang mungkin terlalu berat utk melaksanakannya. Semua org melayu kitalah yang wajar memainkan peranan tersebut.
Tidak terlintas difikiran saya utk menimbulkan isu perkauman disini.. kerana bagi saya sesuatu yg benar perlu kita perjelaskan walaupun ianya perit utk ditelan.
Ingatlah kita sekalian... setiap tindak-tanduk, penampilan diri, dan cara hidup kita diperhatikan... dan kita mungkin di nilai dari apa yg kita lakukan. Jangan biarkan kita dipandang dengan sebelah mata oleh sesetengah pihak. Jangan cepat melenting jika kita di kritik tapi tilik dan cerminlah diri itu terlebih dahulu.
Lakukanlah yg terbaik utk diri sendiri, ibubapa & keluarga, agama, bangsa dan negara kita.
Buat adik-adik yg sedang struggle dgn bennkyo (study) di luar sana seiippai gambattekudasai (do your best).