Mar 10, 2005

haru ga kita.. (spring is coming..)

haru ga kita (spring is coming), haru ga kita (spring is coming) .. begitu lah antara baris lagu yg sering faris nyanyikan di rumah sekarang. Memang tak lama lagi musim spring akan tiba in early april. Langit akan sentiasa cerah dan udara pula memang nyaman dan menyegarkan. Bagi kami yang menjalani kehidupan di sini merasa seolah-olah satu suasana kehidupan baru bakal menanti setelah hampir 3 bulan hidup dlm suasana yg di kelilingi salji.
Di seluruh Jepun, semua youchienn (kindergarden), gakkou (school) and daigaku (university) akan memulakan sessi baru bermula april. Tak dapat saya gambarkan kalau persekolahan disini di mulakan awal Januari masa salji tengah tebal/lebat tu. Di jepun umur kita dikira bermula dari bulan April.. san gathu umare (lahir bulan 3) atau shi gathu umare (lahir bulan 4).. akan memberikan umur yg berbeza. Jika seseorang itu lahir pada 31 Mac 2003 umurnya kini 2 thn pada, tapi jika 1 April 2004 umurnya baru 1 thn. Kalu kita di msia pembahagi umur pada bulan 12 dan 1, di jepun pula pada bulan 3 dan 4. Ini adalah salah satu contoh yang boleh saya katakan faktor seperti iklim boleh mempengaruhi cara, adat, budaya serta pemikiran suatu masyarakat.
Suatu hari nanti mungkin boleh saya kongsi perkara-perkara lain pula.. seperti mengapa org jepun berjalan cepat, sesetengah org di negara kita pula kalu berjalan tu tak tahu nak berhenti ke nak melangkah lagi.., hougen (loghat/dialet) japanese yg berbeza-beza dll.