Jun 29, 2005

laju-laju, pecut-pecut.. gedeganggg

Hari ni dengan satu tekad nak pergi ofis awal, konon-konon pukul 7 am dah nak keluar rumah. Bila dah ready semua.. buka pintu..hujan punyalah lebat. So dari 7 am jadi 7.15 am.. kira bolehlah.

Seperti biasa sebelum bertolak Faris akan bacakan doa naik kenderaan. Mama hati-hati .. lembut suara faris mengingatkan saya. Kenderaan lain terus bergerak menuju ke destinasi masing-masing. Ada yang laju bak 'bullet train', tak tau lah apa yg nak dikejarnya. Sampai di satu selekoh, banyak kereta tekan break..dlm hati saya accident ke..!

Tepat jangkaan saya.. dlm 5 buah kereta terlibat, saya fikir mereka masing-masing terbabas. Dalam hujan yg lebat macam ni, kalau bawa kereta macam nak racing macam mana tak terbabas.

Cara org kita memandu memang mengerikan. Saya tak hairan lah, mengapa setiap hari ada saja didada akhbar melaporkan tentang kematian akibat kemalangan.
Beberapa bulan lepas pensyarah saya dari Jepun ada menghadiri conference di KL. Dia ni dah banyak sangat negara luar yg di lawatinya. Salah satu hobinya pulak suka memandu sambil melancong,yang paling baik reputation-nya ialah negara Australia (bercakap dlm bab memandulah ni). Dan bila saya ajukan perkara tersebut kepada beliau.
Jawabnya "..eee, jibun no inochi wo kaketakunai..(..,saya tak nak mengadai nyawa saya sendiri..)".

Beginilah org yg baru dtg tak sampai pun sebulan pun sudah boleh menilai tahap keselamatan memandu di negara kita. Kita yg sudah lama di sini jangan jadi lali pulak dengan keadaan ini.. mengingatkan diri sendiri.