Aug 10, 2005

jerebu=haze=kasumi

Tekak terasa sakit,
sukar bernafas @ pernafasan tersekat,
kepala pening-pening,
mata berair,
dan badan terasa 'darui'=feel weary sangat.

Punca yg kelima itu mungkin akibat kesan-kesan sampingan diatas. Kelmarin(Isnin 8/8)genaplah seminggu Malaysia di landa jerebu. Jerebu melanda Malaysia bermula pada 4/8, kebetulan hari itu saya menjemput hubby di KLIA. Kata hubby separuh melawak 'rasa macam kat Swiss la..' Dan hari ini adalah hari yg paling teruk. Baru la macam kat Swiss betul ni.

Sebentar tadi kami ke KL. Penglihatan hanya jelas dlm jarak kurang dari 1.5 m.
Ini pengalaman pertama saya merasai jerebu... satu keadaan yg amat tidak selesa.

Apa itu jerebu, dulu saya sendiri tak tahu makna sebenarnya, macam mana keadaannya. Hanya mendengar berita dari dada akhbar.
Bayangkan seandainya kita berada di atas gunung, nun di puncak yg tinggi, pasti kabus meyelubungi diri dan suasana nyaman akan kita rasai. Tapi jerebu tidak... jika dari dlm ofis, ehhh view kat luar tu nampak macam kat oversea la.. tapi bila keluar aje dari bilik pasti apa yg saya senaraikan diatas akan dialami.

Tadi dah suruh hubby belikan mask utk kami bertiga, dalam keadaan ni budak-budak la yg paling kesian mrk bukan nya tahu sangat apa semua ni bagi yg boleh tahan duduk dlm rumah ok, tapi bagi yang tak tahan nak main keluar... kesian.

Semoga esok tak seteruk hari ni.