Jul 15, 2006

ultraman

Di suatu pagi sedang hubby dan saya rancak berbual menyusun jadual harian kami, tiba-tiba Faris mencelah.

Faris: Papa, what is nippon in English?
Papa: Nippon is Japan.
Faris: Ooooo..., but where is 'tiga'?

Aaaaa apa soalan yang Faris tanya ni, hubby dan saya saling berpandangan. Sedang saya masih tertanya2 tiga yang mana, hubby bersuara...

Papa: Tiga tu ada di Jepun tapi papa tak pasti di mana.
Faris: I want to meet daigo, gamu, ujimiya, kanna,kotaro,....they are in Japan.
Mama: Banyaknya... sapa tu Faris?
Faris: Daigo is ultraman tiga, gamu is ultraman gaia, ujimiya is ultraman agul, kanna is seibutsu, kotaro is taro, kakura is neos...

Panjang lebar pulak ulasan Faris tentang nama hero dan ultraman yang ada dlm kepalanya. Ultraman zaman tok kadok yg saya tengok dulu2 pun dia tahu nama heronya bernama hayata.

Hari sabtu merupakan hari yang paling dinanti-nantikan oleh Faris. Pada hari itu hubby akan membawa dia ke Geo (kedai video) utk rental vcd. Vcd yg ada semuanya dlm bahasa jepun, dari situlah Faris 'memperkayakan' japanese yang telah ditinggalnya setahun yang lalu. Boleh dikatakan semua vcd ultraman dah ditengoknya.

Ada pernah dulu saya melarang hubby dari terus meminjam vcd tersebut kerana takut Faris akan jadi a vcd/tv addict tapi hubby menolak katanya, 'Dah lah video game kita tak belikan utk dia (dah berkali2 Faris meminta kami belikan video game), biarlah dia buat sesuatu yang disukainya, nanti keseronokan menunggu hari Sabtu hilang pulak ...'

Eeemm mungkin ada betulnya apa yg hubby cakapkan tu.
I just wondering..., mungkin saya juga harus meluangkan masa menonton ultraman bersama Faris. Kalau tidak antara saya dan faris banyak yang hanasyi tsujinai (cannot undestand what faris said)...