Aug 8, 2007

Ulang tahun ke-9


Selepas selesai menonton Transformers, Faris buat hal pulak. Dia nak kami belikan robot seperti yang dilihatnya tadi. Saya membiarkan hubby melayan kerenah Faris. Tapi permintaan itu tak hubby turuti. Sehingga memilih menu untuk makan tengahari pun, Faris masih menarik muka umeboshi. (Umeboshi adalah asam Jepun yang masam). Saya cakap pada hubby biarlah dia begitu, sekejap lagi eloklah tu.

Semasa makan saya menyapa Faris bila melihat dia sudah semakin pulih 'Faris tahu tak kenapa hari ni mama dan papa bawa Faris tengok wayang dan makan di tempat macam ni?'.

'Dousite (kenapa)?' balas Faris.

'Kerana hari ni hari istimewa, hari ulang tahun perkahwinan mama dan papa,' terang saya.

'Sooka, kyou wa mama to papa kekkong sita hi nanoka... (Oooo, hari mama dan papa kahwin ye...)' ulang Faris pula.

'Jya asita, Faris no tokubetsu hini sinai? (Kalau macam tu, esok boleh tak jadi hari istimewa Faris?)' Faris terus menyambung.

'Aaiik, kenapa pulak' tanya hubby agak kebinggungan.

'Ikitai tokoro ga aru dakara, asita ni sitaino (Ada tempat yang Faris nak pergi, Faris nak pergi esok)'. jawab Faris.

Saya tahu apa yang bersarang dalam fikiran Faris. Dia masih tak dapat melupakan robot-robot tadi. Walaupun Faris masih tidak mengetahui betapa berharganya memperingati hari-hari istimewa dan menyambutnya bersama keluarga, amalan seperti ini akan tetap kami terapkan di dalam dirinya.
Terimakasih buat hubby kerana menjadi seorang suami dan ayah yang baik dan penyayang. We'll love you ever and forever.

Tetamu menjamu selera

Sanak saudara menunggu ketibaan pengantin