Jul 27, 2007

lidah hikmah

'Ambil apa yang Faris nak bawa, letak dalam beg mama' kata saya sambil mencapai pen dan nota.

'Ceramah ni lama, Faris boleh tahan ke' tambah saya lagi.

'Daijyoubu (No problem)' jawab Faris sambil mengekori saya dari belakang. Kami berjalan menuju ke Nagoya universiti dalan cuaca yang panas terik. Perjalanan mengambil masa 5 min dari rumah. Hubby sudah menunggu kami di sana. Setiap kali ke majlis sebegini saya selalu berpesan pada Faris supaya berkelakuan baik dan sopan.

Tempoh 2 jam ceramah di ikuti dengan sesi soal-jawap, mungkin terlalu lama buat Faris. Saya perhatikan sekejap dia membaca buku doraemon, sebentar kemudian bermain dengan toys yang dimasukkan ke dalam beg saya tadi. Selepas itu tekun pula mengamati skrin yang tertera di depan. Saya hanya membiarkan dirinya membuat apa yang dia suka, asalkan tidak menganggu majlis. Semasa berjalan pulang ke rumah Faris bertanya 'Mama cikyuu te itsuka kowareru no (Mama, bumi ni akan musnah ke suatu hari nanti)?'

Rupa-rupanya dalam leka bermain dengan mainannya tadi sempat juga menangkap apa yang disampaikan oleh Prof. Zaghloul El-Naggar. Seorang professor di bidang Earth Sciences yang mengaitkan setiap kejadian di bumi ini dengan kebesaran Allah di dalam ayat-ayat suci Al-Quran secara saintifik dari hasil penyelidikan beliau. Penceramah yang diundang khas dari Egypt.

Saya yakin, dewasa kelak Faris pasti merasa bertuah kerana dapat mendengar ucapan dari seorang yang dianugerahi lidah hikmah seperti Prof. Zaghloul El-Naggar. Subhanallah. Sesiapa yang memahami bahasa arab sila ke sini.