Oct 2, 2007

Pangkat dan darjat

Gambar hiasan

Beberapa minggu lalu saya telah menghantar e-mail kepada bos. Mengirim berita dan bertanya khabar. Tetapi tujuan utama saya ingin mengatur temujanji dengan beliau bila balik ke Malaysia nanti.
Sehingga hari ini tiada balasan yang diterima. 'Sibuk ke, tidak sihat ke, atau beliau tiada di pejabat' hati ini berteka-teki.

Hari ini, buat sekian kalinya saya membuka webmail pejabat, dari kotak inbox saya tahu bos ada, beliau bukan outsation. Cuma, saya baru sedar bos telah dinaikkan taraf, dari Dr. A kepada Datin A. Staf lain memanggilnya Datin, sedangkan saya pula masih membahasakannya Dr. A.

Hati tertanya-tanya mungkinkah ini penyebabnya? Haruskah diperbetulkan ejaan 'Dr.' kepada 'datin' dalam e-mail susulan selepas ini! Tapi dari dulu lagi saya memanggilnya Dr. A !

Mungkin ada segelintir dari kalangan masyarakat kita yang mementingkan gelaran. Tanpa di sedari ianya akan menjarakkan hubungan, memisahkan kedudukan dan yang paling jelas mengkastakan masyarakat.

Teringat saya para entri 'melawan perasaan' yang saya kira boleh di kaitkan dengan kejadian ini, perkara ini nampak kecil tapi di mata saya ianya terlalu signifikan (meminjam kata-kata Prof. KamiI).

Di pejabat saya di sini, tak kira pangkat serta darjat kami di panggil 'cikgu'!