Jan 3, 2008

Happy New Year 2008

Akemashite omedetou (Selamat tahun baru)...
Hari ini kami sekeluarga ke rumah Prof. Ohsato (my big boss).

Sudah menjadi rutin tahunan, beliau menjemput semua warga asing datang 'beraya' ke rumahnya pada tahun baru. Setiap tahun penyelidik dan pelajar dari pelbagai negara datang dan pergi. Tahun lepas pelajar tahun akhir PhD dari Korea membawa kami sekeluarga ke rumah prof, tahun ini pula giliran saya membawa pelajar master dari Vietnam ke rumah beliau.

Prof. Ohsato akan bersara akhir Mac tahun ini, tapi semangat kerjanya tidak pernah pudar, tadi beliau menyatakan telah menempah satu bilik khas untuk beliau membuat saki baki kerjanya selagi di perlukan oleh universiti...sebagai Prof. Emiritus.
Dalam kepala saya pula mula terbayangkan mesyuarat, eksperimen dan kerja-kerja lain di pejabat. Setelah seminggu bercuti, minggu depan bermulalah kerja di tahun baru. Tiba-tiba muncul perkataan m-a-l-a-s tersusun elok di benak ini. Terasa diri tewas dek kerajinan dan kegigihan beliau.

Kami berundur sekitar jam 2:30 pm berpisah di stesen subway kerana pada jam 3:00 pm prof. ada perjumpaan dengan kawan-kawan lama beliau. Mereka berjumpa di tempat yang sama, tarikh dan pada waktu yang sama.
Kata beliau 'sama setiap tahun'.
Hati saya berdetik 'patut la...!'

Orang Jepun ni memang ada-ada saja yang unik tentang mereka. Kami juga dijemputnya pada tarikh dan waktu yang sama (3hb Jan, 11:00 am), sama seperti tahun lepas.

Tahun depan siapalah pula yang akan berkunjung ke rumah beliau pada 3 Januari 2009.