May 2, 2007

namae (nama)


'Neeee mama dousite boku no namae Faris ni sitano? (Mama kenapa bagi nama Faris pada Faris)' Faris mengajukan soalan sambil memandang kiri dan kanan ke arah saya dan hubby.

'Sebab nama Muhammad Faris tu boleh membentuk Faris jadi anak yang baik, bijak, cergas dan beriman' jawab saya sambil mencedok lauk ke pinggannya.

'Demo Faris wa sono namae wa iya (Tapi Faris tak nak nama tu)' katanya mengeleng-gelengkan kepala.

'Oklah, kalau macam tu Faris nak nama apa?' tanya saya tanpa banyak menyangkal kehendaknya.

'Emmmm... Katsutoshi ni sitara dou? (emmmm... kalau Katsutoshi boleh tak?)' ucap Faris tersenyum lalu meletakkan sudu ke tepi pinggan menunggu jawapan dari saya.

'Kenapa Faris nak nama Katsutoshi?' soal saya pula.

'Katsutoshi ni sitara boku wa mou wasure nanka sinai, Faris no namae da to syukudai wo wasuretari, boushi wo mottekaete wasuretari...! (Kalau nama Katsutoshi nanti Faris tak lupa lagi. Kalau nama Faris, Faris selalu lupa, lupa hantar homework, lupa bawa balik topi...)' panjang lebar Faris menyenaraikan perkara yang dia selalu lupa.


'Baiklah kalau macam tu, Faris dah tak boleh jadi anak papa dan mama lagi, Katsutoshi tu nama anak Jepun, boleh ke macam tu?' sampuk hubby sambil menyuap nasi.

'Zettai iya... (Tak nak...)' Faris menjawab pantas.
Jelas terbayang di wajahnya rasa tidak puas hati.

'Dah Faris cepat habiskan nasi tu, lepas tu gosok gigi, kemudian tidur.' saya mematikan perbualan kami di meja makan malam itu.

Sebelum tidur seperti biasa saya menemani Faris. Kali ini bukan buku cerita yang dibacakan tetapi saya menceritakan betapa istimewa nama yang kami berikan padanya. Sebelum terlelap, Faris sempat bersuara 'Mama boku no namae Faris wo tsukete kurete arigatou, oyasumi... (Mama terima kasih kerana bagi nama Faris, selamat malam)'
'Oyasuminasai' balas saya kembali.
Sambil mengusap-gusap rambutnya fikiran saya melayang ke zaman kanak-kanak dulu.
Nama saya panjangggggg, teringin sangat nak nama yang pendik... a-y-u... begitulah nama yang saya memandai beri pada diri sendiri. Dulu saya selalu terfikir disebabkan nama yang panjanglah saya degilllllllllllll.