May 13, 2007

Haha no hi (Hari ibu)

'Mama kyou, genki nai ne... (Mama hari ni tak sihat/ceria ne... )' kata Faris memecahkan lamunan saya yang dari tadi memikirkan timbunan kerja di lab. dan tarikh paper submission yang semakin hampir. Kebelakangan ini Faris sememangnya agak prihatin dengan diri ini.

'Jyaa mama ni genki dasite agemasyou kaa! (Jom kita buat mama ceria nak!)' sampuk hubby sambil memberi isyarat mata kepada Faris.

'Mama me wo tojite' Faris senyum termewek sambil menyuruh saya menutup mata.

Kedengaran suara hubby dan Faris berkata serentak 'Jang jya janggggg...'

Ketika perlahan-lahan mata ini dibuka, saya melihat Faris menghulurkan segubahan bunga, gabungan antara bunga ros dan carnation berwarna merah jambu, sungguh cantik sekali.

Terima kasih buat hubby dan Faris yang mengaturkan tokubetsu oiwai (special celebration) sempena hari ibu buat diri ini. Arigatou...

Sambil memerhatikan kuntum-kuntum bunga yang dihias menarik, tiba-tiba saya teringatkan seseorang... Hjh Ramlah Ismail. Seorang insan yang terlalu istemewa dalam hidup saya. Terima kasih ibu kerana melahirkan, membesar dan mendidik diri ini.

IBU yang ku sayangi
Kaulah yang ku kasihi
Tempat aku bermanja
Dengan sepenuh mesra

Engkaulah yang mendidik
Mengasuh ku sentiasa
Aku pintar dan cerdik
Kerna asuhan IBU

ps: Masih segar dalam ingatan lagu IBU yang diajar oleh cikgu muzik semasa saya darjah 2 di SRK Bandar Temerloh, Pahang.