May 19, 2007

ichigo gari (strawberry picking)

Baru-baru ini di hujung minggu yang cerah kami berangkat menuju ke ladang strawberry. Kami bertolak pada pukul 10 pagi. Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 50 minit dirasakan terlalu singkat. Terhibur dengan gelagat Faris yang tidak jemu-jemu menyanyikan lagu 'kimi no suki na tokoro & furui tokei'. Lagu nyanyian Hirai Ken penyanyi kesukaannya.

Kami ke sana bersama dua lagi keluarga Malaysia. Setibanya di Gamagori Orange Park kami terus ke kaunter urusan. Bayaran masuk dikenakan 1200 yen (RM 36) untuk orang dewasa dan 1000 yen (RM 30) untuk kanak-kanak. Dari situ kami dibawa ke ladang strawberry dengan menaiki bus.

Kanak-kanak paling seronok bila dibawa ke tempat begini. Faris dan Ai-chan sudah tak sabar-sabar lagi untuk makan strawberry... sekejap mrk berlari ke baris depan, sekejap ke baris belakang, mencari strawberry yang berkenan di hati. Ada yang terpetik rangkainya sekali dan ada yang tersalah petik buah yang separuh masak. Rasanya pula ada yang manis dan ada yang masam.

Mujur pak cik yang menjaga ladang itu baik, kerenah dan keseronokan budak-budak itu memetik buah strawberry diperhatikan saja sambil tersenyum. Senyuman yang tidak pernah lekang dari bibir pakcik yang sudah setengah abad lebih usianya. Sesekali dia melayan budak-budak itu berbual.

Izzati-chan yang masih kecil juga tidak ketinggalan menikmati buah strawberry. Sungguh comel sekali Izzati bersama strawberrynya, dengan ke dua-dua tangannya menggenggam strawberry.

Berbagai ragam berbagai cerita dapat di abadikan pada hari itu dan ini mungkin kali terakhir kami merasa ichigo gari di bumi sakura...