May 26, 2008

Chisa na sekai (It's a small world)


Saya pernah menulis tentang Faris dan Iman. Dua sahabat ini walaupun jarang berjumpa tapi mereka mudah mesra.
Tahun lepas Iman pulang ke Malaysia. Farah, ibu Iman menghubungi saya beberapa jam sebelum mereka berangkat pulang. Semenjak hari tu kami belum berhubung.

Semasa mengambil Faris dari sekolah tengahari tadi, saya mendapat berita yang tidak di sangka-sangka. Terasa kecilnya dunia ni.

'Faris masih ingat Iman?' tanya saya gembira.

'Eeeemmmm,' Faris cuba mengingat.

'Alah Iman, anak aunty Farah!,' beritahu saya.

'Aaaa ingat,' kata Faris. Tersenyum lebar.

'Iman mungkin bersekolah di sini, kalau masih ada kouta,' kata saya.

'Kouta tu apa mama?' tanya Faris tak faham.

'Kouta tu, gakkou ni hairareru ninnzu ga kimararete...(bla-bla-bla)' saya terjemah.

'Oooo...,' Faris mengangguk-angguk. Cuba memaham.

'Seronokkan mama, kalau Iman dapat sekolah sekali dengan Faris,' sambung Faris.