May 16, 2008

Futari kiri (Hanya berdua)

Hari ini suasana di rumah sunyi dan sepi.

Selepas menghantar Faris ke sekolah, rutin harian saya teruskan seperti biasa. Melakukan tugas-tugas rasmi surirumah, membasuh kain, mengemas rumah, menyapu sampah dan memasak. Ketika menyidai kain, jiran sebelah menyapa.
"Masih bercuti?", tanya jiran.
"Ye, cuti saya panjang lagi", jawab saya.

Saya gembira dapat melihat sendiri perkembangan Faris dalam tempoh bercuti sekarang ini. Setiap kali balik dari sekolah ada-ada saja yang akan diceritakannya. Kawan-kawan minta Faris cakap bahasa Jepun, kawan-kawan suruh Faris tulis kanji dan macam-macam lagi. Terbaru, dia asyik bercerita tentang kelas musik.

"Faris dah ada basic piano, Faris main piano sajalah", kata saya.
"Tapi mama, di sekolah piano cuma ada satu jadi sorang saja yang boleh main", balas Faris.
"Lagipun Faris dah tak nak main piano, Faris nak main violin pulak", tambahnya lagi. Memujuk kami belikan violin.

Tetapi hari ini tidak seperti biasa, Faris agak diam semasa balik dari sekolah tadi.

"Mama, bokutachi mata futari kiri ni nachattane (Mama tinggal kita berdua ajekan)", kata Faris. Matanya memerhati kereta yang bertali arus di jalan raya.
"Iyee", balas saya lalu memperlahankan radio.
"Papa ga inai to sabisyi kedo, mae he mae he susumou (Kalau papa tak ada sunyi tapi kita harus melangkah ke depankan)", kata Faris positif. Dia masih memandang ke luar.
"Faris doalah supaya papa cepat balik", sambung saya lagi.

Saya tahu, Faris rindukan papanya. Semalam papa di M'sia, hari ni di Jepun, minggu depan ke US, minggu seterusnya ke Kanada. Kami berjauhan lagi.
Hubby sedang mendaki puncak kerjaya.