May 11, 2008

Stress

Sebulan yang lalu.
Kami berbincang dengan penolong pegetua di sekolah berdekatan mengenai perdaftaran sekolah Faris. Beliau menasihatkan kami mencari alternatif di sekolah lain.

'Bilangan murid di sini ramai, satu kelas ada 47 murid' kata beliau.
'Ada cikgu yang tidak sempat ingat nama anak murid, keadaan ini mungkin akan menyukarkan proses penyesuaian anak encik' tambahnya lagi memberikan pandangan yang ikhlas.

Tiba-tiba datang seorang pengawas bersama seorang murid. Penolong pengetua menyuruh mereka berjumpa dengan cikgu yang berada di dalam pejabat. Jarak mereka hanya beberapa meter dari kami. Perbualan mereka jelas dapat saya dengari.

'Cikgu dia nak pinjam telifon' kata pengawas.
'Kamu nak telifon siapa?' tanya cikgu.
'Cikgu, saya nak telifon ayah, perut saya sakit' jawab budak itu.
'Kamu ni tiap kali ujian kamu sakit perut, pergi buat ujian dulu' cikgu mengarah.

Saya simpati melihat budak itu melangkah lemah meninggalkan pejabat. Saya kira dia budak tahun satu. Dari air mukanya saya rasa dia bercakap benar. Tetapi, mengapa cikgu tadi tidak cuba untuk memahami psikologi budak seperti ini.

Zaman sekarang kanak-kanak, kecil-kecil lagi dah stress.
Kesian mereka.